Положення
про творчу групу в системі науково-методичної роботи педагогічних працівників загальноосвітніх
та вищих навчальних закладів
- Загальні положення
1.1. Творча група створюється відповідно до Законів України “Про загальну середню освіту”, “Про вищу освіту” та є однією з форм діяльності педагогічних працівників у системі методичної роботи загальноосвітніх та вищих навчальних закладів.
Творча група об’єднує педагогів, які працюють за обраною фаховою, методичною проблемою.
1.2. Метою творчої групи є підвищення професійної компетентності педагогічних працівників та залучення їх до науково-дослідницької роботи.
1.3. Завдання творчої групи:
поглиблене вивчення досягнень сучасної науки з обраної науково-педагогічної проблеми, впровадження їх у практику;
врахування рекомендацій педагогічної науки, їх апробація, внесення коректив та пошук оптимальних шляхів реалізації;
застосування результатів наукових досліджень, розробка рекомендацій щодо їх реалізації, створення, вивчення, узагальнення та впровадження перспективного педагогічного досвіду;
сприяння вдосконаленню навчально-виховного процесу, застосуванню сучасних прийомів і методів навчання;
моделювання та апробація авторських моделей досвіду;
підвищення рівня фахової майстерності;
сприяння самовираженню особистості педагогів у процесі професійної діяльності, курсової та міжкурсової підготовки;
моніторинг ефективності використання освітніх технологій у навчально-виховному процесі.
1.4. Творча група створюється на добровільних засадах з числа найбільш досвідчених і теоретично підготовлених педагогічних працівників, які виявили інтерес і бажання до розробки науково-методичної проблеми.
1.5. Орієнтовний склад творчої групи – 3 – 15 осіб.
1.6. Творчі групи формуються на різних рівнях управління методичною роботою: шкільному, районному, міському; на обласному рівні ‑ при відповідних кафедрах, навчально-методичних кабінетах, лабораторіях, відділах, центрах інституту післядипломної педагогічної освіти.
- Види творчих груп
2.1. Творчі групи в залежності від проблеми дослідження, змісту, обсягу завдань, над якими вони працюють, поділяються на два типи:
творчі групи, які працюють над упровадженням результатів наукових досліджень (над відповідною науково-методичною проблемою),
творчі групи, діяльність яких спрямована на вивчення і впровадження відомого перспективного педагогічного досвіду.
2.2. Відповідно до затраченого часу на виконання обсягу визначених завдань творчі групи поділяються на довготривалі та короткотривалі.
Термін участі педагогів у довготривалих творчих групах – від 1 до 3 років; короткотривалих – до 3 місяців.
2.3. Короткотривалі творчі групи поділяються на:
2.3.1. Динамічні творчі групи, які створюються з педагогів різного фаху, об’єднаних спільною науково-методичною проблемою, що досліджується методичними об’єднаннями, педагогічним колективом. Їх склад і термін роботи визначаються виробничою необхідністю.
2.3.2. Ініціативні творчі групи, що створюються з метою розробки певного методичного заходу, засідання педагогічної ради тощо. Кількісний склад – не обмежений. Діяльність їх носить тимчасовий характер.
2.3.3. Фокусні творчі групи, які створюються з контрольно-діагностичною, гносеологічною, корекційною чи контрольно-прогностичною метою для пошуку оптимального варіанта вирішення чітко окресленої проблеми. Робота групи в складі 5 – 7 осіб триває 30-40 хв. і визначає основні напрямки розв’язання проблеми відповідно до поставленої мети.
2.3.4. Профільні творчі групи, що об’єднують педагогів однієї освітньої галузі, які досліджують одну й ту ж проблему. Вони можуть бути також довготривалими.
- Орієнтовні напрямки діяльності творчої групи
3.1. Організаційний ‑ забезпечує створення творчої групи із залученням до її роботи педагогів-практиків, які впроваджують у навчально-виховний процес нові технології навчання та виховання, беруть участь в апробаціях авторських моделей, науково-практичних конференціях, семінарах, науково-практичних семінарах, методичних об’єднаннях тощо.
3.2. Діагностичний ‑ передбачає експертну оцінку створення і впровадження ефективних технологій навчання, виховання, управління.
3.3. Інформаційний ‑ сприяє підготовці за результатами роботи творчої групи узагальнюючих матеріалів та забезпечує ознайомлення з ними педагогічної громадськості.
3.4. Креативний ‑ забезпечує розвиток творчого потенціалу педагогів, їх самореалізацію у різних видах діяльності.
- Алгоритм діяльності творчої групи
4.1. Глибоке вивчення науково-педагогічної літератури з проблеми, засвоєння існуючого досвіду.
4.2. Розробка моделей, схем, рекомендацій з використанням досягнень науки.
4.3. Створення та апробація перспективного педагогічного досвіду з проблеми. Підготовка методичних порад.
4.4. Поширення досвіду: виступ перед педагогічними працівниками, висвітлення в засобах масової інформації, практична демонстрація, консультування, проведення педрад, засідань методичних об’єднань, семінарів-практикумів, науково-практичних семінарів, конференцій тощо.
- Спрямування діяльності членів творчої групи
Члени творчої групи:
5.1. Формують банк бібліографічних даних з проблеми, яка досліджується; працюють в архівах та бібліотеках з історичними та сучасними джерелами інформації.
5.2. Знайомляться з поширенням та становленням педагогічних інновацій на практиці. Моделюють, розробляють схеми, рекомендації та поради щодо їх застосування.
5.3. Відпрацьовують індивідуальні методики трансформації інновацій та сучасних технологій у практику навчально-виховного процесу з урахуванням специфіки досвіду педагогів та умов загальноосвітніх навчальних закладів регіону.
5.4. Сприяють створенню перспективного педагогічного досвіду з досліджуваної проблеми.
5.5. Апробують, коригують, уточнюють розроблені рекомендації.
5.6. Виступають з лекціями, доповідями, повідомленнями, пропагують досвід широкому загалу педагогічних працівників під час виступів на засіданнях методичних об’єднань і педагогічних рад, семінарах, конференціях, у засобах масової інформації, практикують проведення відкритих та показових уроків тощо.
- Організація роботи творчої групи
6.1. Роботу творчих груп організовують і спрямовують керівники загальноосвітніх навчальних закладів та працівники методичних та науково-методичних служб.
6.2. Специфіка діяльності творчої групи визначається планами загальноосвітніх навчальних закладів, методичних та науково-методичних служб.
6.3. Ефективність діяльності творчих груп забезпечують методичні та науково-методичні служби загальноосвітніх та вищих навчальних закладів, які визначають конкретні завдання, координують плани з урахуванням рівня підготовки кадрів, специфіки викладання навчальних предметів, фахової чи методичної проблеми.
6.4 Результати діяльності творчих груп розглядаються на засіданнях методичних об’єднань, педагогічних рад, рад методичних та науково-методичних служб.
6.5. Керівництво творчою групою здійснює досвідчений педагог: вчитель, представник адміністрації загальноосвітнього навчального закладу, методист, (завідуючий) методичного кабінету (центру) відділу, управління освіти районної державної адміністрації, міської ради, науково-методичний, науково-педагогічний працівник вищого навчального закладу), який забезпечує організацію роботи з планування та діяльність групи.
6.6 Планами творчих груп передбачаються заходи відповідно до вимог розділів 1 – 6 даного Положення.
6.7. Склад творчих груп та їх керівники затверджуються відповідними наказами органів управління освітою.
6.8. Кількість засідань творчих груп протягом року може варіюватися від 2 до 5.
6.9. У рамках засідань творчих груп використовуються такі форми організації: семінари, семінари-практикуми, тренінги, творчі звіти, круглі столи, майстер-класи тощо. Специфікою роботи творчих груп є перевага дискусійних та активних методів спілкування, презентацій та панорам творчих здобутків.
- Орієнтовні вимоги до рекомендацій за результатами роботи творчої групи
7.1. Коротке обґрунтування актуальності проблеми, концепції, ідеї.
7.2. Обгрунтування основних положень, принципів, форм, методів, прийомів роботи та рекомендацій щодо їх упровадження в практику роботи педагогів.
7.3. Висновки.
|